Kako vzdrževati kotalke
Da bo nov par kotalk dolgoročna naložba, ki bo prinesla mnogo lepih spominov je potrebno tudi pravilno vzdrževanje. Ne glede na to, ali se na kotalkanje že dobro spoznate ali pa ste še čisti začetnik bo rutina rednih pregledov in nege poskrbela, da bodo vaše kotalke ostale v najboljšem možnem stanju.
Shranjevanje:
Ko pridete domov iz kotalkanja le te čim prej vzemite iz torbice. Čevelj more dihati, saj mu z tem omogočite, da gre ven vsa vlaga. Vlaga je zelo slaba za usnje in semiš prav tako pa ne prizanese tudi ostalim materialom . Lahko nastane plesen ali pa zmehča lepila, ki vežejo škorenj na podplat.
Kotalke shranjujte jih v notranjih prostorih, stran od vročine, mraza in sonca. Ne puščajte jih v prtljažniku avtomobila, kjer bodo izpostavljene ekstremnim temperaturam in se ne bodo mogle pravilno prezračiti.
Če se kotalke zmočijo, jih pustite, da se naravno posušijo na zraku. Vezalke razrahljajte in izvlečite jezike, da pospešite postopek in pomagate, da se bolj enakomerno posušijo.
Čiščenje:
Čiščenje kotalk je bistvenega pomena za dobro delovanje in dolgo življensko dobo. Najpomembnejši vidik ohranjanja vaših kotalk v dobri formi je, da so suhe in negovane. Luže, vlaga in znoj naredijo material vlažen. Umazanija in prah se s sčasoma nabere na čevljih, podvozju in kolesih. Z mehko, dobro ožeto vlažno krpo kotalke obrišite vse vsaj enkrat mesečno. Začnite pri čevlju, nato očistite podvozje in končajte z kolesi. Pazite da ne zmočite ležajev. Če so vaše kotalke iz pravega usnja, jih redno negujte z ustrezno raztopino, da preprečite pokanje, pravtako vsakih nekaj tednov nanesite dober balzam za usnje, da bo usnje ostalo mehko in zaščiteno.
Vzdrževanje:
Vzdrževanje ležajev
Ležaji so najbolj pomembni, ko govorimo o zmogljivosti kotalk - omogočajo da se premikate enostavno in hitro, zato je pomembno, da poskrbite, da ostanejo čisti in namazani. Čiščenje ležajev in mazanje nista ista stvar. Ležaje je treba najprej očistiti in nato namazati. Zakaj? Če ležaje pred čiščenjem namažete, se vanje ujamejo umazanija in delci. Ti delci uničujejo ležaje.
Kotalke so v večini opremljene z standardnimi zaprtimi ležaji, katere lahko po želji zelo enostavno zamenjate z zmogljivejšimi ležaji, ki pa so pogosto odprtega tipa. standardne ležaje prepristo obrišete z suho krpo in poskrbite, da niso mokri. Posebno mazanje pri takem tipu ležaja ni potrebno.
Ležaje, ki niso zaprti, pa je potrebno redno mazati, saj so dokaj pogosto izpostavljeni vremenskim vplivom. Uporabite čistilo namenjeno za ležaje. Če nimate čistila za ležaje, priporočamo mineralna olja, ki so na voljo v kateri koli tehnični trgovini. Če so ležaji zelo umazani, jih je treba večkrat oprati to naredite tako, da v posodico natočite nekaj čistila in vanj položite ležaje ter vseskupaj dobro pretresete, postopek ponovite dokler tekočina ni več umazana. Ležaji naj bodo 100 % suhi, preden nanesete mazivo in namestite pokrovčke.
Ko se ležaji ne vrtijo več gladko in tiho je čas, da jih enostavno zamenjate.
Vzdržeavnje podvozja
Občasno brisanje podvozja je odlična navada, vendar je bolj pomembno, da jih ohranite zategnjene. Če so vam všeč nekoliko bolj mehka in "ohlapna" podvozja, je ta korak še posebej pomemben. Redno preverjajte da so vsa podvozja enakomerno zategnjena, saj je lahko posamezno podvozje po daljši vožnji nevarno zrahljano.
Večina rekreativnih kotalk ima standardna podvozja, katerim se preveri/zategne samo vijak na vrhu gumic .
Nekatera podvozja pa imajo osrednjem delu podvozja še dodatni vrtljiv vijak z okroglo glavo, ki ga je potrebno po potrebi prilagoditi.
Standardni osrednji del podvozja brez dodatnega vijaka
podvozje z vijakom
Preohlapno zategnjen vijak na levi spodaj slabo vpliva na vožnjo, prekomerno zategnjen vijak na desni povzroči prehitro obrabo "šalčke" ki drži okroglo glavo na mestu.
matici za prilagajanje vijaka
Ko imate podvozje sestavljeno, razrahljajte vijake z pomočjo matice, tako da se podvozje rahlo premika ko nanj pritisnete z prsti, nato pa postopoma privijajte obe matici do te mere, da podvozja z prsti ne morete več premakniti.
Vzdrževanje zavore
Zavore zahtevajo zelo minimalno vzdrževanje, saj v večini primerov niso tako obremenjene kot drugi deli. Ko opravljate rutinske preglede kotalk, si vzemite trenutek in preglejte, da so zavore še primerno zategnjene in jih po potrebi privijte v kolikor so se zaradi tresljajev razrahljale. Pri profesionalnih kotalkah zavoro po potrebi prilagodite zavoro na na željeno višino v kolikor se je ta že bolj obrabila oziroma. Če ugotovite, da je zavora prekomerno izrabljena jo bo potrebno zamenjati.
Zavore na klasičnih rekreativnih in otroških kotalkah zategnete preprosto z ustreznim izvijačom (običajno križni ali ploščati izvijač) in zelo močno zategnite vijak ki se nahaja na sredini zavore.
Zavore z velikimi protimaticami in napenjalnimi podložkami slika desno
Te najdemo na številnih kotalkah za derby in kotalkah višjega cenovnega ranga. Če želite zategniti te zavore, preprosto privijte veliko protimatico, ki se nahaja na dnu omejevalnega vijaka z ključem tako močno, kot je mogoče. Če želite odstraniti ali prilagoditi višino teh zamaškov, najprej zrahljajte veliko protimatico, nato prilagodite njihovo višino ali pa jih odstranite tako, da jih popolnoma odvijete iz plošče. Ko končate, ne pozabite zategniti protimatice nazaj na svoje mesto in stisnite napenjalne podložke ob plošče, saj lahko med uporabo odpadejo!
Nastavljivi omejevalniki z imbus ključi in protimaticami slika levo
Najdemo jih na večini višjih kotalk. Če želite zategniti te zavore, preprosto zategnite protimatico imbus ključa, ki se nahaja na strani blizu zavore, trdno kot je možno. Če želite odstraniti ali prilagoditi višino teh zavor, najprej zrahljajte protimatico z imbus ključem, nato nastavite njihovo višino ali pa jih odstranite tako, da jih popolnoma odvijete iz plošče. Ko končate, ne pozabite zategniti protimatice inbus ključa, saj lahko zavore med uporabo odpadejo!
PROSIMO, UPOŠTEVAJTE, da mora biti navojni vijak ki nosi zavore privit v osnovo vsaj 1,3cm . V nasprotnem primeru bi lahko poškodoval vaše podvozje in te poškodbe ne krije garancija proizvajalca.
Vzdrževanje koles
Redno preverjajte kolesne matice, te se lahko zaradi tresljajev tudi počasi odvijejo. Če kolesa pogosto menjate, se kolesne matice morda starajo, kar lahko povzroči, da se sčasoma zrahljajo. kotalke dobro stresite. Če slišite žvenketanje oziroma zvok premikanja kolesa imate najverjetneje ohlapno kolesno matico. Z primernim orodjem ali nasadnim ključem zategnite ohlapno matico toliko da se kolo še vedno popolnoma prosto vrti, vendar ima zelo malo zračnosti na osi in je tiho, ko stresete kotalko. Pazite, da z orodjem ne pritisnete na ležaj. Če ugotovite, da lahko kolesne matice privijete/odvijete ročno, to pomeni, da so stare in jih je treba zamenjati.
Menjava ležajev
Izrabljene ali uničene ležaje zaradi vlage je portebno zamenjati. Odvijte matice, ki držilo kolesa. Kolo skoraj snamite iz osi in pred koncem rahlo potisnite v stran. Ležaj ste tako odstranili iz koles, sedaj vanj potisnete nov ležaj. Postopek ponovite po potrebi na vseh kolesih. kolesa namestite na osi in zategnite matice.
Rutina, pri vzdrževanju je bistvenega pomena zato vam za konec napišemo še kako jo ustvariti:
- Vsakič ko prenehaš kotalkati odveži vezalke, razrahljaj jezik in kotalke postavi v suh prostor, da se primerno osušijo.
- Preden se naslednjič obujetš kotalke jih potresi in poslušaj če kaj žvenketa, po potrebi privij vijake.
- Tedensko preveri obrabljenost in višino zavore, preverite vse vijake, in očisti kotalke.
- Vsake 2 meseca očisti ležaje in obrni kolesca križno, se pravi zadnje naprej in z leve na desno.